Talán kevesen tudják, de páran
azért mégis, hogy a magánéletemben tanár vagyok. Volt, akivel az évek során már
szóba került itt az oldalon, vagy egy-egy bejegyzésben én magam is
megemlítettem, viszont konkrétan sosem írtam erről a témáról, mindig igyekeztem
külön választani a blogos és a magánéleti dolgaimat. Be kellett látnom, hogy a
tanárság nagyon is meghatároz, része a mindennapjaimnak és generál bennem olyan
érzéseket, gondolatokat, amelyeket igenis, jó megfogalmazni, szavakba önteni
vagy hangot adni neki, úgyhogy íme egy bejegyzés, amelyben a saját
tanárságomról szeretnék mesélni.
Mi akarsz lenni, ha felnősz? -
Felnőtt - hangzott el a válasz tőlem mindig. Gyerekkorunkban sokszor
megkérdezik a felnőttek, mik akarunk lenni. Felnőtt fejjel én magam is gyakran
megkérdezem a saját tanulóimat, növendékeimet, pedig annak idején én magam sem
tudtam, mit szeretnék csinálni, mi az a dolog, ami érdekel, amiben el tudnám
magam képzelni, na meg úgy őszintén... melyik gyerek fantáziál ilyen
távlatokban arról, hogy mit szeretne negyven éven keresztül csinálni?!
Kijelenthetjük, hogy űrhajós, régész, orvos, énekes vagy tanár akarok lenni, de
el sem tudjuk képzelni, micsoda utat kell bejárni hozzá, vegyünk alapul
akármelyik hivatást... nem tudjuk elképzelni, gyermekként fel sem tudjuk fogni,
és nem is kell. Az aggódás inkább a felnőttek dolga. Furcsa érzés ez is, hogy
gyerekként olyan végtelennek, határtalannak tűntek a dolgok, sosem aggódtunk a
jövő dolgain, mindenről tudtuk, hogy van, hogy lesz, hogy állandó és fel sem
merült bennünk az elmúlás lehetősége. A mának éltünk, vagy éppen a holnapnak, esetleg
a jövőhétnek, de hogy negyven évre előre gondolkodjunk, képtelenségnek tűnt. Ma
pedig, felnőtt fejjel mást sem csinálok, csak számot vetek, emlékezek,
visszagondolok és próbálok minduntalan előregondolni, tervezni és
megvalósítani, miközben a jelennek is próbálok élni úgy, hogy folyamatosan
hátratekintek. Nekünk, felnőtteknek már fontos a holnap, a jövőhét és a jövő év
is, az előttünk álló évtizedek. Gyerekként ezt fel sem mértük, és annak idején,
ha megkérdezték, mi akarok lenni, ha felnövök, nem tudtam értelmes választ
adni. Elképzeléseim voltak, de konkrét terveim, semmi.
Egy időben dínókutató akartam lenni.
Nem régész, nem paleontológus, hanem dínókutató. Bolondultam értük, mindenért,
ami velük volt kapcsolatos, lenyűgözött az az időszak, amelyet ők uraltak és
faltam minden ilyen témájú könyvet. Aztán jött az „orvos leszek” időszak,
úgy általános iskola közepe táján, elképzeltem magam hol emberorvosnak (így
neveztem), hol állatorvosnak, viszont olyan unszimpatikus biológia tanárom
volt, hogy teljesen elment a kedvem ettől a témától. Pedig utólag
visszagondolva, szívesen lettem volna gyerekorvos, amelytől nem is távolodtam
el olyannyira, hogy tanár lettem és gyerekekkel foglalkozhatok, csak más
vonatkozásban. S akkor egyszer csak, ott álltam a továbbtanulás küszöbén, és
felnőtt módjára számot vetettem: miben vagyok jó? A tesi nem ment, ki nem
állhattam, a matek nehéz volt, a törit magoltam, a kémia és a fizika magas volt
nekem, a földrajzot szerettem, de olyan jól az sem ment, viszont nagyon
szerettem rajzolni, festeni, énekelni, jól ment az irodalom és szerettem a
nyelvtant is, helyesírásból mindig jó voltam. Nem tudom, ki volt az ötletgazda,
én vagy a szüleim, de egyik napról a másikra visszairatkoztam zongorára,
amelyet ötödikben abbahagytam a nagy ember-állatorvosi álmaim miatt, és újra a
zongora előtt ültem klimpírozva, pluszban szolfézs órákat vettem, és igyekeztem
utolérni magam a felvételiig. Bár az ének jól ment, szerettem és a zongora sem
ment annyira rosszul - sikerült ismétléssel visszahozni a tanultakat -, azért
érezhető volt a kimaradás, és sok olyan plusz dolog volt, amelyet általános
szinten nem tanultunk, a művészeti órákkal ellentétben, így rengeteget kellett
tanulnom, gyakorolnom. Minden estém, minden szabadidőm erre ment el, de nagyon
akartam.
A felvételi is érdekesen zajlott, már
csak amiatt, mert zongorára jelentkeztem és mégis szolfézs szakos növendék lett
belőlem. Valahogy, mintha eldöntötte volna a sors helyettem, hogy merre vigyen
az utam tovább. Túl voltam a felvételin, nem sikerült rosszul, de azért annyira
jól sem, és egyszer csak ott ültem a szolfézs szakosok írásbelijén. A tanárok
magyarázata alapján, sajnos érződött a megannyi kihagyott év és bár láttak
bennem fantáziát, közel sem voltam azon a szinten, mint más, hozzám hasonló korú
gyerek, aki folyamatosan, évek óta zongorázott. Az eszem viszont elvileg
vágott, tisztában voltam az elméleti ismeretekkel, a szóbelim jól sikerült, így
a tanszakvezető tanácsára megírtam a szolfézs felvételi írásbelijét, amelyen
át is mentem.
Furcsa kapcsolatom van a zongorával.
Valahogy az évek során mindig ott lépdelt a sarkamban vagy én az övében, de
totálisan egymás mellett, kéz a kézben sosem tudtunk haladni. Ez volt a legelső
kudarcom a zongorával kapcsolatban, a sikertelen felvételi, amely bár jól sült
el és lett helyem a leendő első évesek között, mégsem azon a szakon, amelyen
tanulni szerettem volna. Szolfézsosként rengeteg megmérettetést, nehézség és
hátrány ért: a kihagyott évek sokáig elkísértek. Akkor ott, a középiskola első
három évében megtapasztaltam, mennyi mindenről maradtam le tudásban, amikor
ötödikben abbahagytam a zenét és bár rettenetesen igyekeztem a felvételire
szintre hozni magam, közel sem volt elég. Olyan volt a tudásom, mint egy
kirakós, amelyből jó pár darab hiányzott, és sehogy sem tudtam kirakni az
összképet. Minden szolfézs órára gyomorgörccsel mentem, hogy ma mire nem fogom
tudni a választ, mit nem fogok érteni, mit kell majd utána újra és újra
átgyakorolnom. Hiába voltam általánosban kitűnő vagy jó tanuló, itt sorra
gyűjtöttem a ketteseket, hármasokat zeneismeretből, zeneelméletből. Úgy
éreztem, meghalad engem a zene ezen oldala és egyszerűen sosem fogom tudni
olyan szinten vinni, mint a többiek. Aztán, hogy harmadik végén mi történt, nem
tudom. Addig kész szenvedés volt minden óra: mindig én voltam a vidékről
jött, „ egyszer majd belejössz” tanuló, akinek pluszban kell magyarázni,
aki mindig ott marad óra után kérdezni, akinek mindig tele vannak hibával a
megoldott feladatai. Utólag arra tudok gondolni, hogy én akkor értem el arra a
szintre, amellyel mások már elsősként ideérkeztek. Akkorra értettem meg
mindent, akkor ért be minden tudás, amelyet addig nem tudtam a magamévá tenni.
Mintha kigyulladt volna egy lámpa a fejemben, és megvilágosodott az összes
elméleti ismeret, amelyet addig csak kergettem, hogy végre megértsem. Azokat a
kihagyott éveket harmadikra értem utol, és onnantól kezdve olyan örömmel
lubickoltam, szárnyaltam ebben az érzésben, hogy azt szavakba sem tudom önteni.
Nem a képességeimmel volt a gond, és nem is az elszántságommal, csak egyszerűen
akkor értem el arra a szintre, hogy végre nem csak megtanultam, hanem meg is
értettem a zenei ismereteket. Harmadikos voltam, de talán akkor kellett volna
elsősnek lennem, visszaugrani az időben és ismét neki rugaszkodnom ennek az
útnak, bár utólag nézve nem bánom, hogy mennyit küzdöttem és szenvedtem, mert
tudom, hogy hozzám tett és megérte. Harmadiktól kezdve kezdtem el élvezni, hogy
szolfézs szakos vagyok és végre annak is éreztem magam. Értettem, tudtam, amit tanulunk
és elképesztően jó érzés volt, amikor végre én magyarázhattam el valakinek
valamit, mert a birtokában voltam. Talán ezekben az években ízleltem meg azt,
milyen lesz tanárnak lenni, bár akkoriban még nem voltak konkrét elképzeléseim,
hogy én majd gyerekeket fogok tanítani. Egyszerűen csak csináltam, tanultam és
haladtam az évekkel, viszont a távlatokat nem láttam. De ezek a pillanatok
döbbentettek rá vagy éreztették velem, hogy szeretek magyarázni, szeretek
másoknak segíteni és szeretem őket átbillenteni valamin, amellyel korábban én
is küzdöttem. A saját kis kudarcaim árán jöttem rá, milyen jó érzés más fejében
lámpát gyújtani, és mennyire hálás feladat, hogy ezt én érhetem el.
Középiskola utolsó évében volt egy
megingásom. Zenetanár akarok lenni? Mi akarok lenni? Bár rendületlenül haladtam
előre szolfézsos növendékként, azért elkezdett bennem mozgolódni az érzés, hogy
én valóban ezzel akarok egyetemen továbbtanulni? Ez a jövőm? Ez lesz az én
hivatásom? Az általános iskolával ellentétben itt nagyon jó biológia tanárom
volt. Imádtam az óráit, szakkörre jártam hozzá és ha nem is olyan szinten
foglalkoztam a biológiával, mint a zenetanulással, fontos része volt az
életemnek. Szerettem, érdekelt, talán amiatt is, mert merőben különbözött a
zenétől. A zene nagyon lélektantárgy, míg a biológia ott van mindenben és
mindenhol, körülvesz minket minden egyes percben. Végül a zene mellett
döntöttem. Bármennyire szerettem a biológiát, bármennyire ment jól és
könnyedén, valahogy fájt a tudat, ha arra gondoltam, elengedem a zenét és vele
együtt azt az első három évet, amelyért keményen megküzdöttem. Bár a
biológiával közelsem volt ennyi kudarcélményem, valahogy ez kovácsolta
szorosabbra a kapcsolatomat a zenével, hogy veszettül akartam benne
teljesíteni, és ezt elengedni, rossz döntésnek éreztem, nem tehettem meg sem a
zenével, sem magammal szemben. Erősebb volt az az érzés, hogy valamiben saját
akaratomból és a kitartásomnak köszönhetően vagyok jó. Talán élveztem is, hogy
meg kell küzdenem érte, ez hajtott előre és ez hajt a mai napig is: mindig
jobbnak és jobbnak lenni benne.
Az egyetemi évek sokkal könnyebben mentek, kevésbé volt megterhelő vagy küzdelmes. Boldogultam a tantárgyakkal, szép eredménnyel zártam minden évet, és bár voltak kisebb-nagyobb kudarcaim, vagy egy-egy becsúszott rossz jegy, szép emlékeket őrzök róla. Középiskolában olyannyira hajtottam magam előre a tanulásban, hogy itt, ha erős is az a kifejezés, hogy nem kellett megerőltetnem magam, nagyon könnyen vettem az akadályokat. Jó voltam az elméleti ismeretekből, hamar megértettem az új információkat, ügyesen zongoráztam, élveztem a megannyi kóruspróbát, és jól ment a zeneelmélet, meg az összhangzattan is, olyannyira, hogy szabadidőmben magánórákat tartottam. Ha össze kellene hasonlítanom a középiskolai és az egyetemi éveket, itt tudtam a leginkább kiteljesedni, mind személyiségben, mind zeneileg. Középsuliban küzdenem kellett, hogy értsem a zenét, itt viszont már értve tanultam és szívtam magamba mindent, nem ütköztem falakba és évről évre éreztem, hogy haladok, tapasztalok, hogy több és jobb leszek ebben az egészben. Imádtam a kóruspróbákat, fellépésekre, versenyekre jártunk, gyakran mentünk operába, partitúrajátékon olyan darabokat ismertem meg, melyek máig meghatározóak számomra és én magam is tanítom őket, kóruson pedig olyan műveket énekeltünk, amelyeket élvezet volt immár nem csak hallgatni, hanem megénekelni, átélni, eggyé válni vele.
A nehézséget itt nem az órák vagy a tananyag megértése
okozta, hanem az idő... az idő vészesen ketyegett. Tudtam, hogyha lediplomázok,
államvizsgát teszek és sikeres lesz a bemutatóórám, hivatalosan is zeneismeret
tanár leszek, amellyel megszűnök tanulónak, egyetemistának lenni... és ez
félelmetesebb volt mindennél. Ha végignézzük az életünket, 6-7 éves korunktól
kezdve csak tanulunk és tanulunk. Van, aki érettségit tesz és rögtön munkába
áll, van, aki egyetemre megy, majd egy szak elvégzése után még egyet tanul, de bárhogy is: ez az első olyan összefüggő periódus az életünkben, amely átível a
gyerekkorunkon át a felnőtt létünkig. Tudtam, hogy örökké nem fogok tanulni és
hogy egyszer megszakad majd ez a folyamat, de addig a pillanatig, addig az
utolsó néhány hónapig fel sem fogtam. Mi lesz utána? Hol leszek? Már
érvénytelen lesz a diákigazolványom, nem lesz tanulói jogviszonyom, nem leszek
többé kollégista, a baráti köröm java részét nem látom többé vagy csak nagyon
ritkán. Nem megyek többé kóruspróbára, vagy operavetítésre a szaktársaimmal, én
már ki fogok maradni a következő évi kórusversenyből, és a kórusteremben is
valaki más fog a helyemen ülni a következő évben... minden megszűnik majd, ami
addig nekem a világot jelentette. Kapaszkodni kezdtem, vagy inkább kapálózni és
rugózott az agyam minden lehetőségen, amellyel ezt az állapotot megőrizhettem.
Még nem tudtam elengedni az egyetemet. Így beadtam a jelentkezésem
zongoraszakra, hogy kihasználjam a megmaradt egy, államilag támogatott évemet.
Tök jó ötletnek tűnt: rengeteg órámat be tudom majd számíttatni, a fennmaradóra
bejárok és a zongora mesterképzésre szánt két éve összehúzom egy évre. Még egy
évet adhatok magamnak, még egy évig diák lehetek.
Nos itt ért a zongorával kapcsolatban
a második kudarcom: számíthattam volna rá, hiszen öt éven keresztül, ha jártam
is zongoraórára és jó is voltam belőle, én elsősorban szolfézs szakos voltam,
nem pedig zongorista, így meg sem közelítettem azokat a hallgatókat, akik
zongoraszakon tanultak velem párhuzamosan. Viszont annyira hittem benne,
annyira akartam, hogy azt hittem, azzal, hogy rendíthetetlenül hiszek benne és
beleteszem magam, elég lesz. Elég lesz ahhoz, hogy felvegyenek és még egy évig
tanulhassak, még egy évig ne kelljen kirepülnöm a nagyvilágba. Természetesen
nem vettek fel. Két napig ki se mozdultam a koliszobából. Majd hazaköltöztem,
hazavittük a szüleimmel minden cuccomat és próbáltam kitalálni, mihez is
kezdjek. Sosem felejtem el, mennyire megviselt ez a váltás. Nem rögtön történt,
hetekkel később fogtam csak fel, hogy tényleg vége és már sosem leszek
egyetemista. Lezárult az életemnek egy szakasza és egyszerűen nem láttam előre.
Csak magam mögé tudtam nézni, csak a múltat láttam, de a jövőmet semmilyen
formában. Mostani fejjel tudom, mit mondtam volna magamnak: szedd össze magad,
célozz meg néhány iskolát, add be a jelentkezésed és tedd, amiért küzdöttél és
amiben jó vagy: taníts! De akkor és ott csak a veszteséget éreztem és hogy nem
tudom, hol a helyem. Az egész nyaram ráment, hogy összeszedjem magam és újra
előre tudjak tekinteni, hogy újra pozitívnak és motiváltnak érezzem
magam.
Aztán munkába álltam. Olyan gyorsan,
mint ahogy kiköltöztem, olyan hamar, mint ahogyan egyik napról a másikra
megszűntem diák lenni. Hirtelen tanár lettem, másoknak kolléga, a gyerekeknek
Szandi néni, és olyan lendülettel sodort magával a változás, hogy időm sem volt
gyászolni az érzéseimet, vagy búcsút venni a diák-énemtől, de talán erre is
volt szükségem. Újra belecsobbanni valamibe és haladni, tenni, nem
megállni.
Később vettem csak búcsút önmagamtól,
úgy három hónap múlva, amikor összefutottam egy nagyon jó barátnőmmel.
Megbeszéltük, hogy ha az egyetem véget is ér, mi tartani fogjuk a kapcsolatot
és találkozunk, amilyen gyakran tudunk. Azóta sem láttam őt. Akkor láttam
utoljára. De azon a napon, mielőtt vele találkoztam volna, végigjártam minden
szeretett, ismerős helyszínt, ahol az egyetemi évek alatt megfordultam:
elmentem a kedvenc könyvesboltomba, ami egy eldugott kis utcában volt és csak
az tudta, hogy ott van, aki ismerte. Elmentem a kedvenc cukrászdámba is, ahol a
sütemények mellett isteni gőzgombócot árultak. Elsétáltam a város szívében lévő
parkba is, ahová sokszor elmentem olvasni vagy csak megenni az ebédem. Elmentem
az egyetemi épülethez, végignéztem az ablakokon, a bejáraton, és csak
hallgattam a bentről kiszűrődő hegedű-és zongorajátékot. Végigjártam a megannyi
kis utcát, parkot és teret, ahol korábban mindig megfordultam és elköszöntem
minden pontjától, minden sarkától. Akkor tudtam végleg elengedni. Nem nyáron,
nem a távolból, hanem ott, abban a pillanatban, amikor újra ott lehettem. Azóta
sem tértem vissza, de már nem hiányzik és nem fáj.
Mi leszek, ha nagy leszek? -
gyerekként fogalmam sem volt, mi leszek, de ha újra gyerek lehetnék a mostani
tudatommal, azt mondanám, hogy újra tanár lennék. Újra megírnám a szolfézs
írásbelit, végigjárnám a középiskolát, újra megküzdenék önmagammal, és ismét
ugyanazt az egyetemet választanám. Nem tudom, mi lehettem volna még. Keserű
érzésként motoszkál bennem mindig, hogy mennyi lehetőséget kell elengednünk
azért az egyért, amelyben aztán megtaláljuk vagy próbáljuk megtalálni
önmagunkat. Sikeres lettem volna orvosként? Valóban lehetett volna belőlem
régész? Egy párhuzamos életben talán tényleg emberorvos vagyok és életeket
mentek, vagy külföldön expedíciókon veszek részt és egy régi, letűnt világ
lenyomatait kutatom. Most viszont tanár vagyok, ebben az életben, ebben a
valóságban. Egyik nap megkérdezte tőlem az egyik tanulóm, hogy szeretek-e
tanár lenni? Igent feleltem neki. Szeretek tanár lenni, mert szeretek segíteni,
utat mutatni, meghallgatni, megértetni, tanácsot adni, és minduntalan arra
törekedni, lámpát gyújtsak megannyi elmében, ahogyan csak tőlem telik. Nem
mindig könnyű dolog tanárnak lenni, de az egyik legszebb dolog az életben,
amelyért megéri előre menni, és ameddig csak tanítok, a gyerekkoromat,
fiatalságomat mindig újra és újraélhetem.
Nincsenek megjegyzések: