Bullet Journal - Készíts Te magad határidőnaplót! - Egy csésze könyv ☕

2018. február 18., vasárnap

Bullet Journal - Készíts Te magad határidőnaplót!


A Bullet Journal világával való ismerkedés, nálam eléggé hullámzóan indult. Először baromira megfogott és azonnal alkotásra késztetett, ezernyi ötletet végig böngésztem a neten, és alig vártam, hogy megalkothassam a saját könyvemet... na igen... mire elértem odáig, hogy beszerezzem a szükséges kellékeket, egyszerre a mélypontra értem. Akkor hogy is kezdjek neki? Eleinte olyan egyszerűnek tűnt, de benne lenni és mindent megalkotni, hát... akkor már voltak problémák, mivel: 
- bár jónak tartom a kézügyességem és szívesen rajzolok, festek, azért nem vagyok profi és bizony, a neten talált ötletek javarészét nehezen tudtam kivitelezni, avagy lekoppintani 
- a tucatnyi ötlet között nehezen éreztem rá, mi az én stílusom, milyen témában szeretném megalkotni a saját Bullet Journal könyvemet, így volt néhány oldal (jó néhány oldal), amit kénytelen voltam megsemmisíteni 

- sajnálatomra, nem megy olyan gyorsan egy-egy hónapnak az elkészítése, s míg a fejemben az volt, hogy 1-2 hét alatt lezavarom ezt a dolgot, nos... még a márciusnál sem tartok, pedig sokat dolgoztam már így is a meglévő oldalakon.


Mindezt nem azért soroltam el, mert hátránynak vagy negatívumnak tartanám. Inkább én vagyok türelmetlen, meggondolatlan és új ebben a dologban, aminek jövőre már biztos, hogy sokkal tapasztaltabban fogok neki. Mert igen, jövőre is belevárok majd. A manapság elérhető határidőnaplók többségével én eléggé elégedetlen vagyok. Szépek tudom, mutatósak és ötletesek, de valahogy mindegyikben találok valamit, amit hiányzik. Az egyik tele van tök jó idézetekkel, míg a másik nem. Viszont a másikban gyönyörűek az illusztrációk... akkor már miért nem tudtak ebbe is idézeteket tenni? A harmadik részletes és rengeteg mindenre kitér. Ja, de hely meg már nem maradt benne, hogy a saját dolgaimmal kiegészítsem. Lehet, hogy csak én vagyok rigolyás, de na... ha valamit használok, azt szeretem úgy használni, hogy mindenben megfelel az igényeimnek és az elvárásaimnak. Hajlandó vagyok a kompromisszumokra, de a határidőnapló egy olyan dolog, hogy egész évben használom, a mindennapjaim részét képezi, szóval elég gyakran forgatom ahhoz, hogy olyan legyen, amilyet elvárok. Mivel nem sikerült megtalálnom a tökéletest - jó pár határidőnaplót vásároltam az év elején, és minddel kudarcba fulladtam -, rájöttem, hogy magamnak kell elkészítenem. Ekkor kezdtem kutakodni a neten a különféle ötletek után, s valahogy belefutottam a Bullet Journal kifejezésbe. 
Ahogy elkezdtem nézelődni, kulcsszavak alapján keresgélni, egyre inkább megragadott az ötlet és nem értettem, hogy nem találtam rá korábban? Jó pár évnyi bosszankodást megspórolhattam volna magamnak. 

A Bullet Journal lényege végülis egy olyan tervezési lehetőség, amelybe mindenféle feladatunkat, tevékenységünket vezethetjük. Legyen szó akár a blogolásról, a suliról, a munkahelyünkről, vezethetjük bele a takarítási menetrendünket, a háztartás vezetését, a sportolási tevékenységünket, és még ezernyi változatot és ötletet sorolhatnék. Ami nálam mindenképp előnyt élvez, az a blogolás és a tanítás. Az előbbivel kapcsolatban, sokkal eredményesebbnek érzem így a munkámat, hogy hétről hétre beosztom a tennivalókat, feljegyzem azokat az üzeneteket, amikre válaszolnom kell, így nem felejtem el időben véleményezni az írásokat, történeteket. A tanítással kapcsolatban megint csak pozitív tapasztalatot tudok elmondani. Sokat segít a dolgozatok témáinak vezetésében, átlátom, hogy melyik csoportommal hol tartok a tananyagban, és segít összegeznem hónapról hónapra, hogy milyen darabokat sikerült teljesítenünk a zongorás növendékeimmel. Ebből a szempontból, a munkámban is hasznás veszem a Bullet Journal vezetésének. 

A kötelezettségek mellett viszont, nagyon inspiráló ötleteket találtam például a könyvek és filmek listázására, vezetésére, vagy az olyan jellegű motivációs tábla elkészítésére, amin napról napra bejelölhetem, milyen hangulatú volt az adott napom. Ezek mind-mind talán apróságok és elhagyható tevékenységek, mégis jó visszanézni az eltelt hónapokat, hogy milyen témákra, történésekre került sor a mindennapjaimban, az életemben. Ettől válik személyes naplóvá a Bullet Journal amellett, hogy részletes határidőnapló készítésével, naptárként használjuk elsősorban. Erre is nagyon sok példát és ötletet lehet találni a Pinteresten, érdemes böngészni és inspirálódni.


Na de, mint mondtam... volt a hullámvölgy teteje, majd jött az alja. Bevásároltam egy online írószeres oldalon, vettem direkt, Bullet Journal írásához javasolt noteszt, avagy ponthálós jegyzetfüzetet, tollakat, filceket, mindenféle kiegészítő dolgot, amivel majd feldobhatom a megjelenését, csak hogy hiába voltak a birtokomban a megfelelő kellékek, valahogy mégsem sikerült olyat alkotnom, amilyet elképzeltem. 
Ennek most már jó pár hete, és túl vagyok a nehezén, viszont a tanulságot megértettem: Bullet Journalt írni nem egyszerű. Amennyire könnyűnek tűnik, annyira komplex és hosszú folyamat. A kézügyesség egy dolog, azon még lehet is javítani vagy ki lehet kerülni jó pár alternatívával, amitől ugyanolyan szépek és mutatósak lehetnek az oldalak, na de a türelem és az ötlet? Az már más tészta. 

Ami biztos, hogy nagyon fontos 

  • A kitartás, mint minden hobbinak nevezhető tevékenység esetében, hogy ne csökkenjen a motivációnk és az elhatározásunk. Lehet, hogy elsőre nem sikerül, de másodjára, harmadjára már biztosan. 
  • Megfelelő jegyzetfüzet, amibe a piszkozatot írhatod. Nem szabad rögtön, már élesben abba a noteszbe ötletelni, ami a végső Bullet Journal könyvedet jelenti majd. Vess be erre a célra egy teljesen átlagos füzetet és ebbe készíts vázlatokat, rajzolj és tervezz! 
  • Az biztos, hogy lesznek elégedetlen pillanataid. Lehet, megtervezed a januárt és később rájössz, talán mégsem így kellett volna vagy kihagysz valami fontosat, amit már nem tudsz hová beilleszteni. Elsősorban, fontos megjegyezni, hogy a Bullet Journal a Tiéd! Senkinek nem kell megfelelned vele vagy elszámolnod, hogy mit miért úgy alkottál meg benne, ahogyan. A másik pedig, hogy szerintem mindegy egyes Bullet Journal megírásával ráérzel majd arra a stílusra és témára, amiben szívesen alkotsz és kreatívkodsz. Elsőre lehet, hogy sokkal inkább megfognak a minimalista ötletek, a letisztult vonalak, majd alkotás közben rájössz, hogy ez neked mégis csak egyszerű és üres, valami sokkal színesebb jobban esne a szemednek. Én legalábbis, így voltam.
Eszközök és kellékek

Hozzávalók tekintetében, biztosan szükséged lesz tollakra, színes- és grafitceruzákra, esetleg festékre és ecsetekre - ha művészibb alkotásokkal színesítenéd az oldalakat -, mindemellett pedig nagyon fontos szerintem a tűfilc, amellyel precíz vonalakat tudsz húzni. Ebből nem másodlagos a vastagság sem. 

Noteszként egy hétköznapi sima lapos vagy négyzetrácsos füzetet is használhatsz a saját tervezős határidőnaplót elkészítéséhez, viszont vannak kimondottan Bullet Journal írására javasolt és ajánlott termékek, amelyekkel sokkal precízebb és látványosabb naplót tudsz megalkotni. Persze, ezzel máris elértünk az árkülönbségek kérdéséhez - ez mindenkinek egyéni döntése, hogy mennyire szeretne költségesen hódolni ennek a hobbinak. Én két noteszt ajánlanék erre a célra:


A ponthálós elrendezés leginkább a méretarányok megtartásában segít, ami hasznos is lehet, engem viszont kifejezetten zavar néha a rajzolásban, tervezésben, úgyhogy jövőre biztos, hogy inkább a sima lapos mellett döntök majd. Ez csak egy meglátás a részemről, aminek hátha hasznát veszed. 

Ajánlanék pár oldalt is ezzel kapcsolatban, ahol tudsz inspirálódni, informálódni, ha Te is belevágnál egyszer vagy valamikor a Bullet Journal írásába!







Nincsenek megjegyzések:

Flickr Images