Napról napra - határidőnapló használata - Egy csésze könyv ☕

2019. december 26., csütörtök

Napról napra - határidőnapló használata


Jó pár éve már, hogy a mindennapi tevékenységeim részévé vált a határidőnapló használata. Korábban el sem tudtam képzelni, hogy ilyen jellegű keretek közé "szorítsam" a teendőimet, viszont amióta alkalmazom, már az lenne elképzelhetetlen, hogy ne ezzel indítsam vagy zárjam a napjaimat. Nekem ad egyfajta biztonságot és átláthatóságot, hogy nemcsak fejben, hanem papíron is láthatom a feladataimat, a múlt hét eseményeit, vagy a jövőbeni terveimet. Az agy folyamatosan szelektál, napról napra felejt, így amire ma még tűpontosan emlékszel a tegnapból, jövőhéten ugyanezen a napon már csak felületesen tudod majd felidézni a nap eseményeit. Ez így van rendjén, viszont van ebben egyfajta veszteségérzet is. A határidőnapló használatával, ha nem is mentek meg minden emléket vagy információt, több marad, mintha leíratlanul maradt volna. 

Határidőnapló tekintetében eléggé sokrétű utat jártam be. Vezettem minimalista kialakítású naplót, amelynél mindig hiányoltam valamit, majd áteveztem a sokrétű és bonyolult naplóra, amelyeknek a felét sem volt időm kitölteni, vagy épp nem is vonatkozott rám némelyik pont, így üresen hagytam, majd megpróbálkoztam a Bullet Journal világával, amelynek a türelmetlenségem miatt mondtam búcsút. A minimalista naplóval az volt a problémám, hogy bár a mindennapjaimat tudtam rögzíteni, még annyi mindennel ki tudtam volna egészíteni, amivel jólesett volna színesíteni és tartalmasabbá tenni az oldalakat, de merszem meg nem volt bele firkálni vagy épp helyet sem hagytak rá a napló végében. Ugrottam tehát a bonyolultabb naplóra. Ennél már megvolt a lehetőség a bővebb tartalomvezetésre, könyvlistákat töltögettem, lejegyeztem a filmes élményeimet, vagy épp receptötleteket firkantottam le, viszont a rám vonatkozó témáktól függetlenül olyanokba is belebotlottam, amelyekkel nem tudtam mit kezdeni. Mind-mind hasznosak voltak, viszont a saját életemet, napi rutinjaimat tekintve nem tudtam mindegyikkel azonosulni, így rájöttem, hogy ez a bonyolultabb tervezés sem én vagyok, valami köztes megoldás kellene, ahol nem hagyom a napló felét üresen. Ekkor találtam rá a Bullet Journalre, mint megoldásra és kreatív tevékenységre, amelybe rendesen bele is merültem. Mindenféle eszközt, írószert, matricát, dekortapaszt beszereztem és még sorolhatnám, mi mindent, kész gyűjteményem volt ezekből a cuccokból, melyeknek végül egy tárolódobozt, avagy rendszerezőt is vettem. Beleszerettem a Bullet Journalbe, mint hobbiba és igazából, ami végül eltántorított tőlem, az a saját türelmetlenségem és elégedetlenségem volt. Mindig akadt jobb ötletem, jobb megoldásom, viszont a meglévő, elkészített részt meg már sajnáltam szétcincálni vagy megváltoztatni, valamint egy-egy rész elkészítése annyi időt vett igénybe, hogy nem láttam magam előtt a folyamat végét, ami megint csak az én hibám volt, hiszen ha megvalósíthatóbb ötletbe vágom a fejszém, nekem is több a sikerélményem. "Nagyot akar a szarka, nem bírja a farka" - ahogy mondják, és emiatt a Bullet Journal körüli kreativitásom több bosszúságot okozott nekem, mint örömet, pedig nagyon szerettem vele időt tölteni.


Na és ekkor kezdtem bújni a netet, hogy rátalálhassak arra a határidőnaplóra, amiben jól érzem magam, amelybe szívesen rögzítem a mindennapjaimat és emellett esztétikus, szép és praktikus is. Fontos volt számomra a kialakítása, a látványvilága mindamellett, hogy a felépítése is logikusan követi egymást, hónapról hónapra. Egy véletlen folytán akadtam rá az anti-határidőnaplóra és valahogy olyan érzés járt körül mint, hogy "igen, ezt nekem készítették!" Olyan jó volt belelapozni és látni, hogy valami ilyesmit képzeltem el magamban is határidőnaplóként és végre valaki/valakik megalkották, nekem pedig nincs más dolgom, mint kosárba dobni. Ami külön fűszert adott ennek a dolognak, az a mindfulness fogalma, amellyel akkor találkoztam legelőször. A mindfulnessről, mint témáról sokat lehetne beszélni, és most ebben a bejegyzésben nem is szeretnék messzemenően belemenni, viszont annyit mindenképp kiemelnék, hogy mennyire szükség is van erre az elgondolásra vagy szemléletre. 

Manapság, valljuk be őszintén, minden napunkon csak túllendülünk. Vannak benne jó pillanatok, viszont igazából semmit sem tudunk nyugalommal, ráérősen megélni. Akadnak nyugisabb napjaink, de olyankor is azokkal a feladatainkkal foglalkozunk, amelyekkel elmaradtunk az utóbbi napokban, hetekben és normálisan időnk sincs arra, hogy befelé forduljunk vagy magunkkal törődjünk. Ép testben ép lélek, és ez a mindfulness koncepciójában rendkívül fontos mondat. Fontos lenne, hogy "önző" módon időt szakítsunk a pillanatok megélésére, vagy igenis, nemet mondjuk olyan dolgokra, amelyekre nincs is szükségünk, s csak azért felelünk igennel, mert elvárják tőlünk. S ugyanebben a tekintetben több igenre lenne szükségünk önmagunkkal szemben, melyben több időt, több csendet és több nyugalmat engedünk a lelki életünkbe. A mindfulness erre világít rá vagy ezt próbálja erősíteni, amely az anti-határidőnapló tematikájában is megjelenik. Persze nem teljességgel, hiszen határidőnaplóról van szó, viszont aki szeretne belekóstolni és általa vezetni a mindennapjait, annak ez a határidőnapló szerintem mindenképp jó választás. Én nagyon megszerettem, így idén sem volt kérdéses, hogy önmagamnak ez kerül a fa alá, s hogy jövőre szintén ezt szeretném használni a mindennapjaim során, hogy rendszerezettebben élhessem meg a napokat, heteket.


Miért választottam újra?

  • Ami nekem nagyon bevált ennél a típusnál, hogy két oldalas nézetben láthatom az adott hetet, így nem kell lapoznom, mert mondjuk véget ért az oldal csütörtöknél és a megmaradt három nap a másik oldalon folytatódik. Szeretem egyben áttekinteni a heti feladataimat, így ez az anti-határidőnapló javára mindenképp plusz pont.
  • Külön szeretem, hogy minden hónap más és más jellegű, az adott évszaknak, időszaknak megfelelően.
  • Minden hétnek van egy jelszava, ami meghatározza/meghatározhatja annak a hétnek az eseményeit, avagy tartalmát. Nem kötelező jellegű, viszont érdemes lehet odafigyelni rá és valamilyen formában megvalósítani, a mindennapjaink részévé tenni, vagy megtalálni benne.
  • Minden héten vannak apró feladatok, motivációs üzenetek. Például: mit engedek el az új évben? Ezen a héten miért vagyok hálás? Ezen a héten mi minden okozott örömet? Milyen tulajdonságok tesznek erőssé? Emellett vannak kisebb rejtvények, idézetek, valamint "tudtad-e?" jellegű gondolatok is.
  • A hónapok végén színezővel zárul az adott időszak, ahol lehetőség van az Énidő, az Együttidő, a Hála és az Öröm jelölésére színek által, hogy mennyire sikerült beiktatnunk a mindennapjainkba, milyen mértékben nyilvánult meg az elmúlt napok, hetek során.
  • Minden hétnél található egy jegyzetrész, ahová olyan terveket, feladatokat, emlékeztetőket tudok feljegyezni, melyek az adott hétre vonatkoznak átfogóan és nem kimondottan egy naphoz köthetőek.
  • A napló utolsó oldalai ponthálósak, hogyha további jegyzetelős részre lenne szükségem.
  • A napló által a mindennapjaim részévé tehetem a mindfulnesst, mint gondolkodást és életérzést.

Visszakanyarodva a határidőnapló kérdéséhez: mindannyian más egyéniségek vagyunk, így a határidőnapló megválasztása is Tőled függ, hogy Te milyen személyiség vagy, milyen az ízlésed látványvilág tekintetében - hiszen az is nagyon sokat számít, hogy olyan naplóba írhatunk, amit szeretünk is -, lényeges, hogy milyen rutinjaid vannak, amelyeket szeretnél vezetni és amelyeket szükséges is rögzítened. Rád bízott, hogy milyen jellegű és tematikájú naplóra van szükséged ahhoz, hogy produktív tudj lenni a mindennapjaidban, továbbá Neked kell tudnod azt is, hogy teljesen felépített naplóra van szükséged vagy olyanra, amelyben kreatív ötleteket is meg tudsz valósítani? Sok téren lehet alkalmazni és beépíteni a mindennapjaink gyakorlatába. Például, ha blogolsz vagy vlogot vezetsz, előre tudod tervezni az ötleteidet, mit mikor szeretnél közzétenni vagy videóban rögzíteni, melyik témát milyen időszakra időzítenéd, stb. Iskolai vagy munkahelyi feladatok tekintetében is hasznos, nálam ez utóbbi érvényesül és hálás vagyok érte, hogy van hol nyomon követnem, miket kell még teljesítenem és nem a fejemben kell tartani a teendőket, ahonnan tuti, kiesik idővel egy-két információ és így utólag nem kell szidnom magam, hogy "úristen, elfelejtettem". Egyszerűen fellapozom és látom, melyik nap mit szeretnék megcsinálni vagy mire kell figyelnem. Sokféle téren lehet hasznos, ha papíron rögzítjük a napunk eseményeit, a lényeg, hogy megtaláld, Neked hogyan a legjobb mindezt a gyakorlatban alkalmazni és miben tud téged segíteni, vagy hol tud terheket levenni a válladról.


Miért jó határidőnaplót vezetni?

- átláthatóbbá válnak a mindennapok 
- visszakövetheted az elmúlt napok eseményeit 
- könnyedén áttekintheted a feladataidat, teendőidet 
- átfogóan megtervezheted az egész évedet 
- tudatosabban és koncentráltabban élheted a mindennapjaidat 
- "a szó elszáll, az írás megmarad"

Milyen jellegű határidőnaplóra van szükséged?

- ponhálós -> mert Bullet Journal naplót terveznél
- jegyzetelésre adott hely -> mert naplóként is használnád
- sokrétű szempontok -> mert ezáltal könnyebben átláthatnád a napi teendőidet
- évi/havi/heti/napi lebontás -> átfogóan és részletesen is szeretnéd áttekinteni a feladataidat
- lapozás kérdése-> gyűrűs, kötött vagy fűzött változat
- megfelelő méret-> kéz-és táskabarát változat, amit könnyű magaddal vinni
- sima, négyzethálós, ponthálós lapok -> egyedi tartalom tervezéséhez
- irattartó mappa -> cetlik, jegyzetek tárolásához
- matricák -> egyediség, kreativitás, hangulat fokozása


Mire szeretnéd használni?

- blogos/vlogos tevékenység tervezése
- naplóbejegyzések, feljegyzések írása 
- iskola feladatok, tanulmányi teendők feljegyzése 
- munkahelyi feladatok rögzítése, előretervezése 
- gyerek/gyerekek programjainak nyomon követése 
- edzés folyamatának és rendszerességének vezetése 
- mindennapi teendők lejegyzése
- érdeklődéssel kapcsolatos tevékenységek vezetése (olvasás, filmezés, bakancslista, stb)
- pénzügyek, kiadások vezetése
- születésnapok és névnapok - ajándékötletek feljegyzése

Amit megtanultam, hogy bármennyire is fontos a külső megjelenés, elsősorban a praktikusságot kell szem előtt tartanom, hogy megfelel-e az én teendőim vezetésére, avagy sem. Arra is rájöttem, hogy bármennyire is szeretem az idézeteket vagy az inspirációs gondolatokat, nem szeretem, ha a napló fele csak azzal van tele, szinte "töltelék" oldalakat képezve ezzel a tartalomban, melyeknél az ember csak lapoz és lapoz, mire ahhoz a részhez ér, amelyre valóban szüksége is van. Átlátható legyen és letisztult, követhető és mégis személyre szabható. Én emiatt döntöttem az anti-határidőnapló mellett, viszont lehet, hogy Neked teljesen más jellegű naplóra van szükséged. 

Ha nézelődnél és szeretnél a 2020-as évre határidőnaplót választani, íme néhány lehetőség:

(A képekre kattintva megtaláljátok a naplóhoz tartozó linkeket)

Anti-határidőnapló

Viszkok Fruzsi - Planall

Határtalan gondolatok

Életszövő

Planbook

ÉLETKEdv

Határidőnapló - Művészi akvarell

Ha pedig saját magad állítanád össze a határidőnaplód tartalmát, látogass el erre az oldalra: https://www.csaladinaptar.hu

Én csak néhány példát emeltem ki a lehetőségek közül, viszont az interneten böngészve számtalan határidőnapló típust találhatunk. Remélem, Te is megtalálod a Neked leginkább megfelelő naplót, amelyet szívesen használsz majd a 2020-as év során. Ha ismersz olyan határidőnaplót, ami neked bevált és szívesen ajánlanád másoknak is, oszd meg az elérhetőségét kommentben mások számára. 


Remélem, tetszett a bejegyzés, és ha kiegészítenéd valamilyen gondolattal, meglátással vagy véleménnyel, írj megjegyzést! Előre is köszönöm!

Nincsenek megjegyzések:

Flickr Images