Műanyagmentes július - hogyan élj környezettudatosabban? - Egy csésze könyv ☕

2020. július 24., péntek

Műanyagmentes július - hogyan élj környezettudatosabban?


Visszatekintve az utóbbi évek változásait, mindig volt egy-egy olyan trend, amely rövidebb-hosszabb ideig jelen volt a mindennapokban, az emberek életében. Egyes változások még mindig jelen vannak, mások eltűntek vagy valamilyen módon átformálódtak, és néhány szépen-lassan megerősödött az évek folyamán, mely által egyre jobban benne van a köztudatban. Ilyen számomra a hulladékmentes életmód is, amely az utóbbi években is jelen volt, viszont ahogy telnek az évek, egyre több oldal, cikk, videó és könyv foglalkozik ezzel a témával. Sokkal hangsúlyosabbá vált az eldobható, műanyag termékek használatának elkerülése, s ezzel párhuzamosan a környezetkímélőbb alternatívák alkalmazása.

A műanyagmentes július kezdeményezésről először két éve hallottam, amikor megvásároltam az első anti-határidőnaplómat. Akkor találkoztam először a kifejezéssel és valahogy a mindfulness témával való foglalkozás során találtam rá azokra a cikkekre, fórumokra és oldalakra, melyek a hulladékmentes életmódot népszerűsítik, valamint részesítik előnyben. Ebben a bejegyzésben szeretnék néhány olyan példáról írni, amellyel műanyagmentesebbé tudtam tenni a mindennapjaimat, szó lesz jó pár olyan változtatásról és termékcseréről, amelyet környezet tudatossági szempontból sokkal okosabb döntésnek és megoldásnak vélek. Remélem, érdekesnek fogjátok találni és elgondolkodtat benneteket is!

1. Ne kérj nejlontáskát a kasszánál!

Összehajtható macskás bevásárlótáska - PurryCat - A CicaShop

Biztosan ismerős számodra az a szituáció, amikor bevásárlás során döbbensz rá, mennyi minden került a kosaradba, de máris elmúlik az aggodalmad, amikor eszedbe jut, hogy a kasszánál úgy is kérhetsz majd táskát, szóval probléma megoldva. Hazaviszed a vásárolt termékeket, kipakolsz és a helyére teszel mindent, majd az üres nejlonzacskót vagy a fiók mélyére süllyeszted, vagy egyenesen a szemetesbe dobod, hiszen csak addig volt rá szükséged, amíg a vett dolgokat hazacipelted. S ez csak egy vásárlás és a te vásárlásod, viszont rajtad kívül nagyon sokan tesznek ugyanígy. Régebben én is megvásároltam ezeket a nejlontáskákat. Volt, amelyiken frappáns szöveg volt, valamilyen évszaknak vagy alkalomnak megfelelően, és tök jól nézett ki, vagy azért szerettem kérni, mert strapabíró volt, sok mindent elnyelt és jól lehetett bele pakolni. Aztán rájöttem, hogy igazából teljesen felesleges. A nejlontáskák halmozódnak, egy-egy vásárlás előtt úgy sem a korábbról megmaradt darabot fogom magammal vinni, és idővel lesz egy "takaros" fiókom, megannyi színű és típusú nejlontáskával. Eldöntöttem, hogy pontot teszek a végére. Akkor és ott eldöntöttem, hogy nincs többé nejlontáska és társai, így elkezdtem egyéb alternatívák után böngészni, amivel kiválthatom ezt a szokásomat. 

Ekkor vettem meg az első összehajtható bevásárlótáskámat, amelyet azóta is nagy szeretettel használok. Praktikus, kis helyen elfér, bőségesen tele tudom pakolni egy-egy bevásárlás során, de még akkor is jól jön, hogyha a munkahelyemről szeretnék elhozni néhány könyvet vagy éppen oda bevinni néhányat. Ha vásárolok, nem kell azon aggódnom, miben fogom elhozni a dolgokat, egyszerűen csak kibontom és vásárlás után ismét összehajtva a táskámba dobom. Hasznos, sokkal jobb érzés ebben hazahozni a vett termékeket, s nem mellesleg, sokkal szebb is, mint egy nejlontáska.


 2. Kérd kimérősen, saját vászonzsákba!

Pamut Hálós Zsák Szett - Peony.hu


Tovább haladva az eldobható nejlonok vonalán, a másik mumus számomra, amellyel mindenképp le akartam számolni, a zöldség-és gyümölcsvásárlás során eldobott nejlonzacskók sokasága. Általában, ha veszek almát, répát, uborkát és a többi, vásárlás után rögtön itthoni tárolóba, kosárba teszem, tehát a nejlonzacskónak csak addig van funkciója, amíg hazahozom a vásárolt élelmiszereket. Ezt kiváltandó, beszereztem néhány olyan vászonzsákot, amelybe ugyanúgy kérhetem ezeket a termékeket, viszont vásárlás után hasonlóan az első pontban említett táskához, ezt is összetűrhetem és eltehetem a következő vásárláshoz. Nem kell feleslegesen nejlonzacskókat kidobálnom csak azért, mert vettem néhány barackot. S ugyanígy a kiflit, vagy a kenyeret is meg tudom venni. Itthon megvan a helye, hol tárolom őket és teljesen értelmetlen a hazaszállításig nejlonzacskókat használnom hozzájuk.

Ami mindenképp lényeges ebben, az a hálós szerkezet. Piacon talán nem annyira, hiszen ott egyszerűen lemérik neked, kifizeted és már a tiéd, viszont kisboltokban vagy nagyobb üzletekben látnia kell az eladónak vagy a kasszásnak, hogy mit kértél az egyes pultoknál. Emiatt célszerűbb olyan vászonzsákot választani, ami hálós textúrájú, tehát láttatni engedi a benne lévő termékeket és így a pénztáros számára is megkönnyíted a vásárlásod rögzítését, mikor be kell ütnie a termék kódját, a darabszámot, stb. A darabszámmal kapcsolatban olyan hálós vászonzsákot is lehet venni, amelyeken kimondottan helyet biztosítanak a címkék felragasztására, ami szintén előnyt jelenthet a zöldség-és gyümölcsvásárlás esetében.

 

3. Válts újraszalvétára alufólia és eldobható szalvéta helyett!

Környezetbarát Élelmiszerbiztos Szendvicscsomagoló | Cibi


Az ételcsomagolás, ételtárolás egyik elengedhetetlen kelléke az alufólia. Évek óta, automatikusan ebbe csomagolunk mindent, legyen szó akár szendvicsről vagy vacsoráról megmaradt ételről. S akkor ott van még a folpack, ami szintén közkedvelt termék, hogyha tovább szeretnénk megtartani egy-egy termék szavatosságát. Az utóbbi időben, ahogy egyre többet böngésztem a hulladékmentes ötletek között, ráakadtam egy olyan alternatívára, ami megoldást jelentett nekem erre a problémára. Nem akartam tovább alufóliát használni, ami az étel elfogyasztása után úgy is csak kis, ezüst galacsinként végzi a szemetesben. Más megoldás után keresgélve találtam rá a Cibi újraszalvétára. Lényegében egy olyan szalvétáról van szó, amely kívül pamut, belül pedig egy vízálló rétegű, tépőzárral ellátva, amely kiváltja a szalvéta és az alufólia használatát. Amióta ismerem és használom, mindig ebbe csomagolom a szendvicset vagy a péksüteményt, amit éppen magammal viszek. Egy dologgal kapcsolatban voltak fenntartásaim, mielőtt megrendeltem, hogy esetleg kiszáradhat benne az étel, viszont kellemesen csalódtam, mert a szendvics délután is olyan puha volt, mint reggel, amikor elkészítettem. A Cibi oldalán gyönyörű minták közül lehet válogatni, kétféle méretben. Nekem a kisebb teljesen elegendő, viszont nagyobb méret is választható, ha arra lenne szükséged. Dizájnos, hasznos, praktikus és amióta használom, nincs szükségem alufóliára, ami számomra mindenképp pozitívum.

4. Legyen saját kulacsod az eldobható flakon helyett!

EQUA MISMATCH 750 ml üvegkulacs - WHITE

A műanyag flakonokban és palackokban kapható teák, üdítők, gyümölcslevek egész évben elérhetőek, viszont a nyár berobbanásával sokkal több fogy belőlük, tekintve a néha elviselhetetlenségig fokozódó meleget. A vásárlások során automatikusan nyúlunk a hűtött italokért, megvesszük, elfogyasztjuk és a flakon máris a szemetesben végzi. Nekem is van jó néhány kedvencem teák és gyümölcslevek terén, viszont jobban belegondolva, ezeknek csak addig lényeges a csomagolása, amíg az utolsó kortyot is lenyelem, utána teljesen feleslegessé válik a flakon, amiben megvettem. Így lemondva a flakonos, palackozott italokról, kulacsra váltottam. Ha elmegyek itthonról, egyszerűen csak feltöltöm sima vízzel, citromos vízzel vagy házi készítésű teával, amivel épp szeretném és nem kell eldobható flakonos üdítőt vennem a nap folyamán, hiszen bármikor újratölthetem. Takarékosabb és praktikusabb megoldás, mint minduntalan eldobható flakonos innivalót vásárolni. A téli időszakban, ugyanígy termosszal oldom meg, hogy mindig legyen nálam folyadék a nap folyamán, akár meleg tea formájában.

5. Használj szappant és szilárd sampont!

Fleur De Lin szilárd sampon - normál hajra - Julka Webshop

Ha már flakon, térjünk át a tusfürdők és samponok témájára, ami hasonlóan a palackozott üdítőkhöz, szintén egy folyamatosan eldobásra ítélt termék a háztartásban. Finom az illata, jól néz ki a flakonja, újdonság és ezt reklámozza a tv is, sokkal puhább lesz tőle a bőr, vagy éppen a haj.. teljesen megéri, nem? Legyen szó akár tusfürdőről, akár samponról, ismerősek lehetnek ezek a gondolatok. Viszont mindkettő esetében elmondható, hogy amint elhasználtuk őket, a műanyag csomagolásuk szintén a szemetesben végzi. 

Ezen változtatva hoztam meg azt a döntést, hogy szeretnék flakonos megoldás helyett valami más alternatívára váltani. Így jött képbe a szappan és a szilárd sampon használata. A szappanról talán nem is kell olyan sok szót ejteni, hiszen régóta jelen van a köztudatban és van, aki mindenféle környezettudatos megfontolás nélkül, egyszerűen csak ezt használja, mert szereti. A papírcsomagolás eldobható, a szappan pedig elhasználható. Erre a tényre alapozva váltottam én is szappanra és meg kell mondjam, sokkal szívesebben használom, mint a tusfürdős változatot. A keményebb diót a sampon lecserélése jelentette. Abban biztos voltam, hogy a szappan megoldás vonalán maradva, szilárd samponra szeretnék váltani, viszont nem tudtam, milyen fajtát válasszak, mert problémás a hajam és nem mindegy, mivel mosom, így rendesen utána kellett járnom a dolognak. Végül a Borza márkájú teafa szappan vált be nálam, ami kiválóan habzik, és még a kifésüléssel sincs problémám hajmosás után. Egyszerű a használata és jó érzés úgy alkalmazni a terméket, hogy mindössze a papírcsomagolást kell majd eldobnom, miután elhasználtam.


Összegzés

Ezeket az ötleteket és tanácsokat azért tartottam fontosnak megosztani az oldalon, hogy hozzám hasonlóan hátha más is szeretné a mindennapjait környezettudatosabban élni, csak nem tudja, hogyan és mivel kezdjen el a változás útján haladni. Nem tartom magam kimondottan okosnak ebben a zero waste témában, én is informálódik és utánajárok a dolgoknak, mint bárki más, és sok olyan területe van még az életemnek, amellyel kapcsolatban biztosan lehetne változtatni, vagy váltani még környezetkímélőbb megoldásra. A fentebb említett termékeket szerettem volna olyan alternatívákra cserélni, melyekkel megőrizhetem a szokásaimat, de vele együtt tehetek a környezetemért is. Minden nagyobb út megtétele egy lépéssel kezdődik, és ez a sok-sok kis lépés önmagamért, továbbá a környezetemért minden egyes nap örömmel tud eltölteni, hogy tettem valamit a világért és meghoztam néhány olyan döntést, ami egyszerűbbé és tudatosabbá teheti a bolygón való létezésemet. A bejegyzésemmel nem a műanyaghasználat elutasítását szerettem volna hangsúlyozni, hanem azon eldobható, folyamatosan kidobásra ítélt termékek használatának mellőzését és elkerülését, amelyek mindössze néhány óra, hét vagy hónap alatt kikerülnek a háztartásból csak azért, mert elhasználtuk a bennük lévő terméket. 

Remélem, hogy tetszett a bejegyzés és tudtál általa inspirálódni, valami újat felfedezni. Minden egyes pontnál osztottam meg linket, ahol példát láthatsz az adott termékre. Ha Te is úgy érzed, hogy szeretnél környezettudatosabban élni, próbáld ki valamelyik vagy akár mindegyik alternatívát, és ha szeretnéd, oszd meg itt a tapasztalataidat az oldalon! Köszönöm, hogy elolvastad a bejegyzést! :)

Ajánlott oldalak:





2 megjegyzés:

  1. Szia! :)

    Örömmel olvastam a bejegyzésed, és sok helyen bólogattam is, mert ez számomra is fontos célkitűzéssé vált. Sajnos a szilárd sampont, tusfürdőt egyelőre kicsit problémásabb beszerezni, de ha egyszer hazajutok, akkor mindenképp szeretném kipróbálni a DM egyik saját márkás termékét, mert ezek cruelty free minősítésűek is, amit szintén szem előtt tartok. :) Amivel még kiegészíteném, az a főzés, mivel az ételrendelés során rengeteg szemét keletkezik, arról nem is beszélve, hogy otthon sokkal olcsóbban ki lehet hozni kb. bármit, plusz ha még marad, másnapra ebédre, vacsorára tökéletesen felhasználható. Az én konyhám pl. tele van különféle változatos nagyságú dobozokkal, és próbálom minél tudatosabban megtervezni a heti menüt, hogy ne kelljen ételt sem kidobni. Emellett odafigyelek a címkékre, pálmaolajat és társait próbáljuk kiiktatni az életünkből. :)

    Jó látni, hogy más is odafigyel, és megteszi a maga lépéseit! Csak így tovább! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia! :)

      Örülök, hogy látlak és nagyon köszönöm a soraidat! Sok mindent ki lehetett volna még emelni ebben a témában, mert több minden van még, amit aktívan alkalmazok, használok, úgyhogy a későbbiekben mindenképp lesz még hasonló bejegyzés.
      Igen, én is az itthon főzést részesítem előnyben, nem vagyunk ez a "gyors kajákon" élő család, szerencsére sokkal inkább előnyben részesítjük, ha itthon készített étel kerül az asztalra. Mondani szokták, hogy étel nem vész el, csak átalakul, és ebben a vonatkozásban igyekszek mindent felhasználni, amit és amíg lehet. Ami megmarad, más ételt kombinálni belőle vagy továbbgondolni, hogy ne rögtön a szemétben végezze, csak mert megmaradt.

      Amit hiányolok - egyrészt amiatt, mert nem jutottunk még el odáig, másrészt a lakóhelyemen nincs erre lehetőség -, hogy kimérősen lehetne az alapanyagokat beszerezni. Gondolok itt tésztára, rizsre, stb, aminek csak addig tart a csomagolása, amíg fel nem bontom és el nem használom. Utána a kukában végzi és ezt egyelőre még nem jöttem rá, hogy tudnám kiiktatni.
      Heti menü tekintetében megvannak a bevált ételek, amiket szeretünk, szívesen eszünk, így ezeket látjuk érdemesnek kombinálni, variálni, kicsit más ízben elkészíteni, hogy változatos legyen.

      Nagyon szépen köszönöm a véleményed és hogy itt voltál! :) Örülök, hogy hasonló a véleményünk és a hozzáállásunk a témáról, örömmel olvastam a gondolataidat, tapasztalatodat!

      Ui.: szilárd sampon és tusfürdő tekintetében érdemes lehet szétnézni online, legalábbis itthon vannak jó oldalak, ahonnan lehet rendelni. Volt, amit így próbáltam ki és internetről vásároltam meg. Hátha van nálad is ilyen lehetőség. :)

      Puszi, és szép hetet!

      Szatti

      Törlés

Flickr Images